Heb je weleens last van:

  • stress en onrust, omdat je het gevoel hebt dat je teveel moet doen?
  • slecht slapen?
  • chronische (pijn)klachten?
  • piekeren/sombere gedachten?
  • niet kunnen genieten van leuke dingen, omdat je te moe bent of je teveel piekert?

Dan is het volgen van een mindfulnesstraining misschien wel iets voor jou!

 

Wanneer?

8 bijeenkomsten donderdagen 19.00 - 21.30 uur
Data: 6, 13, 20, 27 september, 4, 11, 18, 25 oktober

Stiltedag: zondag 14 oktober van 11.00 - 16.00 uur

Locatie: De Lichtplaats, Vlielandstraat 2 te Zaandam

Investering: € 150 (introductieprijs) voor 8 trainingsavonden, een stiltedag, een werkboek en geluidsbestanden met meditatiebegeleidingen
Maximaal aantal deelnemers:
6

Voor aanmelding en vragen ben ik te bereiken via:

info @ mindful-meditatie.nl of 06 23 43 62 56.


De 8-weekse Mindfulnesstraining
De mindfulnesstraining bestaat uit negen bijeenkomsten over een periode van 8 weken. In deze weken volg je 8 trainingsavonden van 2,5 uur en een stiltedag. Het is belangrijk dat je bij alle bijeenkomsten aanwezig kunt zijn.

Bij de bijeenkomsten begeleid ik je bij de aandachtsoefeningen. Je krijgt een werkboek en geluidsbestanden, om ook thuis te oefenen.

Voor aanvang van de training vindt er een kennismakingsgesprek plaats.

Opbouw van de training

De automatische piloot
Je leert hoe je meer kwaliteit kunt geven aan ervaringen.

 

Omgaan met obstakels
Je leert op een nieuwe manier omgaan met obstakels.

 

Grenzen leren kennen
Je krijgt meer inzicht in persoonlijke grenzen en hoe hiermee om te gaan.

 

 

 

Het landschap van stress
Je krijgt inzicht in jouw landschap van stress.

Uitdagingen bewust beantwoorden
Je leert op een andere manier omgaan met stress.

Gedachten zijn geen feiten
Je krijgt inzicht in patronen en hoe hiermee om te gaan.


Hoe kan ik het beste voor mijzelf zorgen?
Je maakt jouw eigen, voor jou passende programma, om Mindfulness te integreren in jouw leven.

Gebruiken wat je hebt geleerd
Je hebt een haalbaar plan voor jouw verdere beoefening.

Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR)

De 8-weekse training die Mindful-meditatie geeft,  is de Mindfulness Based Stress Reduction, de MBSR. Jon Kabat-Zinn (VS) heeft deze training ontwikkeld. Tijdens zijn werk in het academisch ziekenhuis van de universiteit van Massachusetts kwam hij in aanraking met patiënten met chronische (pijn)klachten voor wie geen behandeling was, maar die wel last bleven houden van klachten. Kabat-Zinn (moleculair bioloog met ervaring in meditatie en yoga) ontwikkelde een training met als doel om patiënten handvatten te geven waarmee zij zelf iets konden doen aan hun gezondheid en de manier waarop zij hun gezondheid ervaren. In 1979 opende hij bij het academisch ziekenhuis van de Universiteit van Massachusetts de Stress Reduction Clinic. De MBSR training bleek succesvol voor de patiënten die deelnamen aan de training die Kabat-Zinn had ontwikkeld. Er wordt steeds meer wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd naar MBSR training en onderzoek toont aan dat de MBSR training positieve effecten heeft op het welzijn van mensen. Mindfulness blijkt effectief te zijn in het verminderen van stress, piekeren en angst en in het vergroten van empathie en zelfcompassie.  (zie bijv.  Chiesa, A., & Serreti, A. (2009). Mindfulness-based stress reduction for stress management in healthy people: A review and meta-analysis.)